Geschichte, Theorie und Praxis familienähnlicher Heimerziehung : dargestellt am Beispiel der jüdischen Pädagogin Hanni Ullmann

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-5620
http://hdl.handle.net/10900/47248
Dokumentart: Dissertation
Date: 2002
Language: German
Faculty: 6 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
Department: Sonstige - Sozial- und Verhaltenswissenschaften
Advisor: Liegle, Ludwig
Day of Oral Examination: 2002-07-15
DDC Classifikation: 370 - Education
Keywords: Heimerziehung , Biographie , Judentum
Other Keywords: Familienprinzip
residential care , biography , judaism
License: Publishing license including print on demand
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Inhaltszusammenfassung:

Die jüdische Pädagogin Hanni Ullmann, geb. 1908, ließ sich in den 20er Jahren in Berlin zur Erzieherin ausbilden, arbeitete anschließend in einem Kinder- und Jugendheim in Palästina und gründete 1974, in ihrer letzten Arbeitsphase, 'Neve Hanna' in Qiryat Gat/ Israel, ein nach familienähnlichen Grundsätzen aufgebautes Heim für Kinder aus schwierigen sozialen Verhältnissen. Entlang ihrer Biographie schafft die vorliegende Arbeit eine Verbindung zwischen der Geschichte ihrer Persönlichketi und ihres Lebenswerks, zwischen Personen- und Institutionengeschichte. Dabei stellt sich in den verschiedenen kulturellen und zeitgeschichtlichen Kontexten die Frage nach den Chancen und Grenzen einer familienorientierten Heimerziehung.

Abstract:

Hanni Ullmann was born in 1908 as a daughter of jewish parents. In the Twenties she was educated in Berlin to become a teacher. Afterwards she went to Palestine to work in a home for children and youth. In 1974, looking back on a life full of work with children, she founded 'Neve Hanna' in Qiryat Gat/ Israel, a children's home offering a family-like education for children coming from a difficult social background. The following dissertation portrays the way of life of Hanni Ullmann and tries to create a connection between her outstanding personality and her work, between personal history and the history of the institution. After having passed the different cultural and historical phases the question is faced, whether a family-like education offers a chance or rather marks a boundary for those children.

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