Inhaltszusammenfassung:
Der Ereignisort in der Zeit ist einer der wichtigsten Faktoren, der bestimmt, wie wir Ereignisse in unserem Leben bewerten. Die bisherige Forschung hat gezeigt, dass solche Bewertungen davon abhängen, ob ein Ereignis schon stattgefunden hat oder erst stattfinden wird. Zukünftige Ereignisse haben einen höheren subjektiven Wert als vergangene Ereignisse, wenn beide Ereignisse den gleichen zeitlichen Abstand zur Gegenwart besitzen. Dieser Effekt wird oft als Temporal Value Asymmetry Hypothese bezeichnet. In drei Feldexperimenten wurde untersucht, ob Teilnehmer eine höhere Entlohnung für eine Arbeit in der Zukunft als in der Vergangenheit fordern. Ziel dieser Studie war es, die Temporal Value Asymmetry Hypothese detaillierter zu überprüfen. In Übereinstimmung mit dieser Hypothese zeigte sich, dass Personen einen höheren Lohn forderten, wenn sie sich vorstellten, dass es sich hierbei um eine zukünftige anstatt um eine vergangene Tätigkeit handelt. Außerdem wurden Faktoren untersucht, die möglicherweise den Effekt der Temporal Value Asymmetry modulieren. Beispielsweise untersuchten wir, ob dieser Effekt vom Geschlecht der Teilnehmer abhängig ist; es zeigte sich hierbei jedoch kein signifikanter Geschlechtsunterschied. Ebenfalls überprüften wir kulturelle Unterschiede (Deutsche vs. Syrier) und fanden hierbei ebenfalls keinen signifikanten Unterschied. Auch die Art der vorgestellten Arbeit (Eingabe von Daten in einen Computer vs. Zeitungsausteilen) modulierte dieses Effekt nicht signifikant. Schließlich untersuchten wir den Einfluss von Emotionen auf den Temporal- Value- Asymmetry Effekt. Hierbei zeigte sich, dass emotionale Reaktionen diesen Effekt modulieren. Insgesamt zeigt diese Studie, dass der Temporal Value Asymmetry Effekt robust und allgegenwärtig ist.
Abstract:
An event’s location in time is one of the main factors that determine how a person will evaluate this event. Past research has indicated that people’s evaluations of past events and those that are likely to occur in the future are not the same. With identical temporal distance from the present, the subjective value of a future event is greater than the value of a similar event that already happened in the past. This effect is usually referred to as the temporal value asymmetry hypothesis. The aim of the present study was to investigate this hypothesis in greater detail. In three field experiments, participants compared the amount of money they would attach to a job in the future or in the past. Consistent with the hypothesis, in all present studies participants asked for more money when they considered that the job was in the future rather than it had been in the past. Moreover, we sought to study some factors that would potentially modulate this effect of temporal value asymmetry. Specifically, we examined whether gender modulates temporal value asymmetry and found no significant gender difference. Furthermore, we conducted a cross-cultural study in Germany and in Syria to examine potential cultural differences in temporal value asymmetry. The results of German study were compatible with the results of Syrian study. In both studies, we varied the type of job (entering data into a computer job vs. distributing of newspapers) to examine whether the type of job modulates the temporal value asymmetry; however, type of job did not affect the size of temporal value asymmetry. Finally, we investigated the effect of emotion on the temporal value asymmetry effect. To study this topic, we assessed the effect of job preference on the temporal value of both the computer job and the newspaper job. We found that the temporal value asymmetry effect was stronger when the computer job was the preferred job, but this effect disappears when the computer job was the non- preferred job. With regard to the newspaper job, job preference did not modulate the effect of temporal value asymmetry. The result of a final study showed that the temporal value asymmetry effect was stronger when people evaluated a personal value event rather than an impersonal one. This latter outcome showed that emotional reactions mediate the temporal value asymmetry effect.