From shifting borders towards liminal boundaries:The nomadic capture of morphing contouring spaces in the artwork and lives of some expatriated former Yugoslavian artists and writers

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-71704
http://hdl.handle.net/10900/48037
Dokumentart: Dissertation
Date: 2013
Language: English
Faculty: 6 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
Department: Empirische Kulturwissenschaft
Advisor: Johler, Reinhard (Prof. Dr.)
Day of Oral Examination: 2013-11-07
DDC Classifikation: 300 - Social sciences, sociology and anthropology
Keywords: Zuhause , Mobilität , Migration , Balkan , Jugoslawien , Künstler
Other Keywords: Nomadische Migrationen , Liminalität , Zuhause , Mobilität , Balkan
Borders , Liminality , Mobility , Nomadic Migrating , Balkans
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Inhaltszusammenfassung:

Natasha Sardzoskas Doktorarbeit untersucht die Eigenschaften kultureller nomadischer Migrationen, von nomadischen ausgewanderten Schriftstellern und Künstlern auf dem Balkan bis zu einem anthropologischen Ansatz zu ihren unterschiedlichen Wahrnehmungen des Sinnes der Grenze und der Liminalität im kulturellen, politischen, soziologischen und empirischen Kontext. Der Korpus ihrer Untersuchung besteht aus Fallstudien und Feldforschungen mit Grenzbewohnern und Künstlern, die über die Grenze (ihrem Zustandekommen und ihrem Zerreißen), über die geopolitischen Auswirkungen und das Leben der Menschen nachdenken. Natasha Sardzoska behauptet, dass alle Aspekte nomadischer Produktion aus einer Korruption der Grenze hervorgehen. Das Nomadische ist besonders präsent bei der Auseinandersetzung mit kulturellen Begegnungen innerhalb breiter Grenzräume und mit möglichen Wahrnehmungen von Begriffen von Zuhause und Mobilität.

Abstract:

The research that Mrs Sardzoska has undertaken explores features of cultural nomadic migrations, comprising nomadic expatriated writers and artists in the Balkans following the last war in former Yugoslavia and the anthropological approach to their diversified perceptions of the meaning of a border, and so the liminality, in the cultural, political, sociological and empirical context. She argues the impact that the dissolution of the borders has had on the artworks and lives of these expatriated, exiled and self-exiled artists and writers. The corpus of her research compiles case studies and field research with border inhabitants and artists thinking the border (its creation and rupture), the geopolitical implications and the lives of persons. She is focusing on those aspects of nomadic production that arise from the corruption of the border. Therefore, she proposes a series of productive and creative meanings of the border itself such as nomadic capture of spaces, inhabiting the mobility and refusal of domestication. From this logic, the nomadic is especially present when dealing with cultural encounters within a large scale of borders and the possible perceptions of notions of nation, ethnicity, affiliation and identification in Europe. In this sense, the thesis argues the liminal quality of the border and liaise artistic interpretations and nomadic captures of the ideas of lost home, of continuous displacement, of shifting borders and blurred cultural boundaries.

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