dc.contributor.advisor |
Azarmi, Ted (Prof., PhD) |
de_DE |
dc.contributor.author |
Menny, Philipp |
de_DE |
dc.date.accessioned |
2012-12-10 |
de_DE |
dc.date.accessioned |
2014-03-18T10:04:05Z |
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dc.date.available |
2012-12-10 |
de_DE |
dc.date.available |
2014-03-18T10:04:05Z |
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dc.date.issued |
2012 |
de_DE |
dc.identifier.other |
376221615 |
de_DE |
dc.identifier.uri |
http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-65485 |
de_DE |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10900/47971 |
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dc.description.abstract |
Stardom as Herding Phenomenon: The first paper of the dissertation outlines the relevance of informational cascades as an explanation for stardom in markets in which consumers have imperfect information regarding the quality of goods. Based on a cascade model, which combines informational and payoff externalities, this paper shows that stardom that has been triggered by cascade behavior is less sensitive to informational shocks than predicted by classic cascade theory. The paper also points out that markets for fine art, due to significant uncertainty with respect to the valuation of art, are particularly prone to cascade- based stardom.
An Empirical Analysis of Stardom in Markets for Fine Art: The second paper empirically investigates whether stardom in markets for fine art is the result of cascade behavior among art consumers. The findings reveal that informational cascades contribute significantly to the formation of star artists and that the talent of an artist is of lower relevance. As the paper shows, these results particularly apply to the market for contemporary fine art. Moreover, the empirical evidence indicates that stardom in fine art markets is also driven by positive payoff externalities.
Cascade Seeding as Stairway to Stardom: The third paper presents an informational cascade model with an influencer who deliberately seeds cascade behavior. The model shows that whether cascade seeding pays off and whether it constitutes an effective access to stardom depends on the length of the decision sequence, on how well individuals are informed and whether the decision, which the influencer wants individuals to make, is favorable or un- favorable. This paper also shows that if two influencers compete for stardom, these influencers engage in an “incentive competition” which leaves both of them empty handed. |
en |
dc.description.abstract |
Im Rahmen der drei Forschungsarbeiten wird der Zusammenhang zwischen Superstar-Phänomenen und Informationskaskaden analysiert. Die Arbeiten basieren hierbei auf der These, dass in Märkten, welche von starker Unsicherheit geprägt sind, Konsumentscheidungen von Informationskaskaden beeinflusst werden. Informationskaskaden bewirken, dass Konsumenten aus rationalen Gesichtspunkten die Entscheidung anderer Konsumenten imitieren. Dieses Verhalten führt schließlich zur Entstehung von Superstars: Wenige Anbieter dominieren mit ihrem angebotenen Gut den Markt und erzielen ein außergewöhnlich hohes Einkommen.
In der ersten Arbeit wird der aktuelle Forschungsstand auf dem Gebiet der Superstars zusammengefasst und die theoretische Brücke zum Forschungsmodell der Informationskaskaden geschlagen. Außerdem erklärt die Arbeit, warum insbesondere in Kunstmärkten mit Superstar-Phänomenen, welche durch Informationskaskaden hervorgerufen werden, zu rechnen ist.
Die zweite Arbeit umfasst eine empirische Untersuchung von Superstar-Phänomenen im Kunstmarkt. Die Arbeit zeigt, dass in den untersuchten Märkten Informationskaskaden signifikant zur Entstehung von Superstars beizutragen scheinen.
Die dritte Arbeit analysiert, in wieweit sich Informationskaskaden gezielt initiieren lassen und unter welchen Voraussetzungen das „Lostreten“ solcher Kaskade aus der Perspektive des Initiators vorteilhaft ist. |
de_DE |
dc.language.iso |
en |
de_DE |
dc.publisher |
Universität Tübingen |
de_DE |
dc.rights |
ubt-podok |
de_DE |
dc.rights.uri |
http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de |
de_DE |
dc.rights.uri |
http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en |
en |
dc.subject.classification |
Kunstmarkt , Nachahmung , Trend |
de_DE |
dc.subject.ddc |
330 |
de_DE |
dc.subject.other |
Superstars , Herdenverhalten , Informationskaskaden , Kunstmärkte |
de_DE |
dc.subject.other |
Herding , Informational cascades , Art markets |
en |
dc.title |
Superstars and Informational Cascades |
en |
dc.title |
Superstars und Informationskaskaden |
de_DE |
dc.type |
PhDThesis |
de_DE |
dcterms.dateAccepted |
2012-11-23 |
de_DE |
utue.publikation.fachbereich |
Wirtschaftswissenschaften |
de_DE |
utue.publikation.fakultaet |
6 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät |
de_DE |
dcterms.DCMIType |
Text |
de_DE |
utue.publikation.typ |
doctoralThesis |
de_DE |
utue.opus.id |
6548 |
de_DE |
thesis.grantor |
6 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät |
de_DE |