Inhaltszusammenfassung:
Die Hüftendoprothese hat im Laufe der Zeit viele Weiterentwicklungen durchgemacht. Trotzdem bleibt das Hauptproblem, die aseptischen Lockerung mit der Gefahr der Invalidität für den Patienten, bis heute bestehen. Ein Lösungsversuch liegt in der Vermeidung des Knochenzements und seiner Langzeitprobleme gerade bei jüngeren Patienten. Hier setzt die Adaptiva®-Hüftendoprothese an, die individuell an die anatomische Form des Oberschenkels angepasst und zementfrei durch press-fit verankert wird.
Im Zeitraum von Oktober 1993 bis Dezember 1995 wurden an der Orthopädischen Universitätsklinik Tübingen 177 Adaptiva®-Hüftendoprothesen implantiert. Die Patienten wurden sowohl klinisch, als auch radiologisch und mittels eines Fragebogens direkt vor der Operation, vor der Entlassung aus der Klinik, nach einem Jahr und nach fünf Jahren nachuntersucht.
Das Durchschnittsalter der Patienten zum Zeitpunkt der Operation betrug 54 Jahre. 100% wurden nachuntersucht. Die Nachuntersuchungszeit lag im Durchschnitt bei 66 (18-82) Monaten. Nach dem Merle d'Aubigné-Score erreichten 86% der Patienten ein sehr gutes und 9% ein gutes funktionelles Ergebnis. Klinische oder radiologische Hinweise auf eine Prothesenlockerung ließen sich bei keinem Patienten feststellen. 98,9% der Patienten waren mit dem Operationsergebnis subjektiv zufrieden.
Die mittelfristigen Ergebnisse der Adaptiva®-Hüftendoprothese sind ermutigend. Die subjektiven und objektiven Ergebnisse für die Kriterien Schmerz, Bewegungsumfang und Gehfähigkeit hatten sich fünf Jahre nach der Implantation höchst zufriedenstellend verbessert. Auch die Gelenkgeometrie zeigte eine Verbesserung zum präoperativen Vergleich, verbunden mit einer hohen Primär- und Sekundärstabilität.
Abstract:
The main problems with prosthetic hip joints remain the aseptic loosening of the joint and the possibility of a resulting disability. The use of a 'Bone cement' will, in most cases, guarantee an exceptionally good anchoring point for the prosthetic. However, due to its long-term problems, the use of this cement for young patients can be problematic.
The following studies should demonstrate that a prosthetic hip, which is individually shaped to fit the anatomical structure of the patient’s femur and anchored with a cement-free 'press-fit', is a good treatment option for younger patients. This technique ensures a more even distribution of force throughout the hip socket and longer-term functionality of the prosthesis. These third generation individualized 'Schaftprothese' are now available as Typ Adaptiva.
From October 1993 to December 1995, the University of Tuebingen implanted 177 of the Typ Adaptiva Prosthetics. Follow-up of the patients included clinical and radiological examinations as well as questionnaires. Two of the patients were unable to complete the study due to death after 1.5 and 2.5 years. Their results are not included in this study. The average age of the patients at the time of surgery was 56. The follow-up timeframe was 65 months. Ninety-eight point nine percent of the patients reported being satisfied by the results of the operation. Using the 'Merle d'Aubigne', 86% of patients had 'very good' results in terms of joint functionality while 9% had 'good' results. No signs of loosening of the joint were seen in any of the patients during either the clinical or radiological follow-up examinations.
The midrange results of the individualized Adaptiva prosthetic are encouraging. The findings of the radiology examinations showed a remarkable improvement in primary and secondary stabilization of the joint. The subjective and objective findings in the categories of pain, range of motion and ability to walk showed satisfactory improvements.