Periotest values and occlusion

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-2844
http://hdl.handle.net/10900/44244
Dokumentart: ResearchPaper
Date: 2001
Language: English
Faculty: 4 Medizinische Fakultät
Department: Sonstige
DDC Classifikation: 610 - Medicine and health
Keywords: Zahnmedizin , Zahnchirurgie , Zahnokklusion
Other Keywords: Periotest , Kieferknochenabbau , okklusales Trauma
Periotest , alveolar bone loss , occlusal trauma , clinical parameters
License: xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-dc-rights_value_ubt-nopod
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Abstract:

 
Bei 43 Patienten mit marginaler Parodontitis wurden an 905 Zähnen die Perio-testwerte ohne Okklusion und in maximaler Interkuspidation ermittelt. An klini-schen Befunden wurden die quantitativ meßbaren Parameter Tiefe der Sulcus-taschen, Rezession, Papillenblutungsindex, Knochenabbau und die qualitativen Merkmale Kippung, Füllung, Schliffflächen im Okklusionsfeld und exzentrische Schliffflächen erhoben. Der Knochenabbau wurde durch Ausmessen von Mundfilmen bestimmt. Multiple lineare Regressionsrechnungen zwischen Periotestwert ohne Okklusion und Differenz der Periotestwerte in maximaler Interkuspidation und ohne Okklusion als abhängigen Variablen und den quantitativen Parametern als unabhängige Variablen ergab Koeffizienten der Determination von 61 % für den Pe-riotestwert ohne Okklusion und 40 % für die Periotestwertdifferenz. Der Einfluß des Knochenabbaus dominierte deutlich gegenüber dem Einfluß der übrigen quantitativen Parameter. Der Einfluß der traumatischen Parameter Kippung, Füllung und Schliffflächen auf die Regression zwischen Periotestwertdifferenzen und Knochenabbau wird dargestellt. Signifikant höhere Periotestwertdifferenzen bei Zahnkippungen bringen ein okklusales Trauma zum Ausdruck. Schliffflächen im Okklusionsfeld haben traumatische Bedeutung. Exzentrische Schliffflächen wirken ebenfalls traumatisierend bei parodontal progredient geschädigten Zähnen. Okklusionsstörungen können bei bestehender marginaler Parodontitis zu verstärktem Knochenabbau führen.
 
Numerous experiments have been carried out in order to identify occlusal trauma as an etiologic factor in the pathogenesis of periodontopathies. With Periotest (http://www.periotest.de/) an instrument is available to quantify occlusal overstressing. In 905 teeth and 43 patients with periodontitis the Perio-test values were determined without occlusal contact and under maximum habitual occlusion. Clinical parameters like probing depth, recession, papillary bleeding index, bone resorption and qualitative such as tipped tooth, filling, abrasion facets in the occlusal areas and eccentric abrasion facets were evaluated. Bone resorption was determined based on intraoral radiographs. Multi-ple linear regression calculations between standard Periotest values (Periotest value without tooth contact) or Periotest value differences (the difference between Periotest values under maximum habitual occlusion and without occlusal contact) as dependent variables and the quanti-tative parameters as independent variables resulted in determination coefficients of 61 for the Periotest value without occlusal contact and 40 for the Periotest value difference. The influence of bone resorption clearly dominated over all other quantitative parameters. Occlusal parameters as tipped teeth, restorations and abrasion facets were explored in teeth without bone resorption and without pathological pockets. Significantly higher Periotest values and significantly more negative Periotest value differences in tipped teeth were interpreted as a possible source of occlusal trauma. Less negative Periotest value differences in teeth with ec-centric abrasion facets indicate reduced intercuspidation. Abrasion facets in the occlusal areas tend to cause higher stressing. Restorations had no effect on Periotest values and Periotest value differences.
 

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