Inhaltszusammenfassung:
Die Führungsschicht der Kirche hat ihr Leben von Anfang an mehr oder weniger nach dem protestantischen Prinzip: 'Wer an ihn glaubt, wird nicht gerichtet' (Joh 3,18) arrangiert – von Luther meist in der Fassung von Pauli 'Mein Gerechter aber lebt aus dem Glauben' (Röm 1,17) gepredigt, aber auch in der grobschlächtigeren Form des 'pecca fortiter, sed crede fortius'. Die Kirche hat dieses Prinzip (zum Zweck der Schwächung des Reiches) später durch den Protestantismus nicht nur offen verkünden lassen, scheint es vielmehr auch ihren freidenkerischen Adepten - erst in Süd-Frankreich (unbiblische Kreuzzugsideologie in Cluny, dann katharisch-libertinistischer troubadourischer Gnostizismus), danach in London, Paris und anderswo – als den Weg gewiesen zu haben, auf dem man seine (Roms) Ziele verfolgen und doch – wenn auch nur durch (erzwungene) eigene und fremde 'Werke' der Sühne – gerettet werden kann, so, wie es Goethe in seinem Faust verkündet. Diese im Grunde protestantische 'Konfession' der Führungskräfte seiner Kirche dürfte es sein, die der Herr in einer bevorstehenden 'Reinigung der Kirche' zu überwinden kommt, um – wie der Hirte des Hermas es nennt – 'die Runzeln im Angesichte seiner Braut zu glätten'.
Abstract:
The members of the Churches leading groups seem to have installed their lives from the beginning according to the protestant principle: 'Who believes in me will not be judged' of John 3.18 – by Luther mostly preached using St Paul's formula 'My just lives out of his faith' (Rom 1.17) but also in the cruder form: 'pecca fortiter, sed crede fortius'. In the course of her ceaseless clandestine struggle against the Roman, then German Empires the Church even dared to instrumentalise it not only by promulgating this principle publicly e.g. by the substantial help she evidently granted to uprising Protestantism, she evens seems to have taught it her free-thinking adepts – in Southern France firstly (in the form of Cluny's unbiblical call to the crusades as also in the form of the catharic-libertarian gnose of the Troubadours), and later on in London (Eleanor of Aquitania; Marie de France), Paris and elsewhere – as the way to realise her (Rome's) aims and to get saved all the same – by means of expiatory deeds forced in unto the evil-doers themselves or gratuitously granted by pious souls according to Goethe's eschatological view he puts forward in his 'Faust'. Yet, as a matter of fact, according to the seers to which Rome officially grants its highest esteem, i.e. Fatima and La Salette, it is to be expected that the Lord intends to free his Church's leading class from its as we have seen fundamentally protestant 'confession' in a not too far away 'Cleaning of the Church' – in the words of the simile of the Shepherd of Hermas: To 'make away with the wrinkles on the face of his Bride'.