Lebensstile und Drogenkonsum - Theoretische und empirische Analysen

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-28144
http://hdl.handle.net/10900/43727
Dokumentart: Dissertation
Date: 2005
Source: Tübinger Schriften und Materialien zur Kriminologie ; 15
Language: German
Faculty: 3 Juristische Fakultät
Department: Kriminologie
Advisor: Kerner, Hans-Jürgen
Day of Oral Examination: 2005-03-03
DDC Classifikation: 300 - Social sciences, sociology and anthropology
Keywords: Schüler , Umfrage
Other Keywords: Schülerbefragungen , Drogenkonsum , Lebensstiltheorie , individuelle Wertorientierungen , empirisch
Pupil questionings , drug consumption , life-styles , individual value orientations , empirically
ISBN: 978-937368-28-3
License: Publishing license excluding print on demand
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Inhaltszusammenfassung:

Die Dissertation thematisiert gemeinsame Aspekte von soziologischer Lebensstiltheorie und jugendlichem Drogenkonsum. Dass Lebensstile und Drogenkonsum in hohem Maße zusammenhängen, überrascht nicht, aber die empirische Untersuchung dieses Zusammenhangs lässt bisher noch zu wünschen übrig. Die Arbeit ist der Untersuchung dieses Zusammenhangs gewidmet und wendet die Lebensstilanalyse auf Jugendliche und junge Menschen mit der Frage an, ob der Drogenmissbrauch mit unterschiedlichen Lebensstilen variiert. Als empirische Basis dienen Ergebnisse von Daten der Sekundäranalyse aus „Monitoring the Future“. Mit „Monitoring the Future” werden Umfragen bezeichnet, die seit 1975 jährlich in den USA unter High-School-Absolventen öffentlicher und privater Schulen durchgeführt werden.

Abstract:

This scientific work is discussing common aspects of sociological life-style theory and juvenile drug consumption. It doesn’t surprise that life-styles and drug consumption are connected to a considerable degree, but the empirical investigations of this connection are rather an exception. This work is dedicated to the investigation of this connection and analysis, if different life-style of young people varies with drug use. As empirical basis, data of the „Monitoring the Future“ study are used. Monitoring the Future is an ongoing study of the behaviours, attitudes, and values of American secondary school students, college students, and young adults. Each year, a total of approximately 50,000 8th, 10th and 12th grade students are surveyed (12th graders since 1975, and 8th and 10th graders since 1991). In addition, annual follow-up questionnaires are mailed to a sample of each graduating class for a number of years after their initial participation.

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